Los foros sobre escepticismo ¿realmente lo son?

Fora dealing with scepticism ¿Are really that?

Non-English threads go here. For linguistics please click here instead.

Moderator: Senior Moderators

Los foros sobre escepticismo ¿realmente lo son?

#1  Postby aleCcowaN » Sep 10, 2016 1:17 pm

[Summary in English at the bottom of the post]

Me encantan los foros centrados en el pensamiento crítico y en el ejercicio de un sano escepticismo. Encuentro sus discusiones estimulantes y sus usuarios de un nivel intelectual superior al promedio de foros que pululan por Internet. Incluso he aprendido allí buena parte del inglés limitado que sé.

Pero la pregunta es ¿son estos foros una fuente de conocimiento y un vehículo de educación?

Es muy común encontrar foreros que utilizan bien o mal pequeños elementos asociados a la educación en lógica. Se refieren a non sequuntur, hombres de paja, y también a muchos giros modernos y de moda como reductiones ad Hitlerum.

Sin embargo me sorprende la falta de conocimiento y uso de conceptos básicos. Uno de ellos es la "inferencia inducida" como ser "ocho de cada diez gatos prefieren Whiskas", que es un método falaz y manipulativo omnipresente en nuestro mundo moderno. Otro es el desconocimiento del "hedonismo epistemológico". Y no me refiero al artículo filosófico en Wikipedia sino a la mecánica que nos lleva a los seres humanos a creer que es cierto lo que de alguna forma nos complace, asusta o excita nuestra imaginación.

¿Deben estos foros incluir secciones donde se discuta e instruya en estos y otros elementos? Yo creo que sí ¿Ustedes qué opinan?

[Summary: Fora devoted to scepticism are fine, but both their content and most of their users seem to lack certain elements of knowledge which are paramount to their sceptical endeavours. "Induced inferences" and "epistemological hedonism" are listed as a part of those lacking elements, and forum members are invited to discuss and expand the list]
si razona el caballo, se acabó la equitacióN! césaR brutO
aleCcowaN

Name: Alec Cowan

Country: Argentina
Argentina (ar)
Print view this post

Ads by Google

Re: Los foros sobre escepticismo ¿realmente lo son?

#2  Postby Alan B » Sep 10, 2016 1:29 pm

I see. To summarise the 'Summary' even further:

Most sceptics who use 'Sceptic Fora' are ignorant...

(I think a full translation might shed more light).
I have NO BELIEF in the existence of a God or gods. I do not have to offer evidence nor do I have to determine absence of evidence because I do not ASSERT that a God does or does not or gods do or do not exist.
Alan B

Male

Country: UK (Birmingham)
United Kingdom (uk)
Print view this post

#3  Postby Thomas Eshuis » Sep 10, 2016 1:50 pm

What do you mean by 'epistomological hedonism'?
"Respect for personal beliefs = "I am going to tell you all what I think of YOU, but don't dare retort and tell what you think of ME because...it's my personal belief". Hmm. A bully's charter and no mistake."
Thomas Eshuis

Name: Thomas Eshuis
Male

Country: Netherlands
European Union (eur)
Print view this post

#4  Postby Alan B » Sep 10, 2016 2:06 pm

See this pdf.

I haven't read through it - it looks very philosophical.
I have NO BELIEF in the existence of a God or gods. I do not have to offer evidence nor do I have to determine absence of evidence because I do not ASSERT that a God does or does not or gods do or do not exist.
Alan B

Male

Country: UK (Birmingham)
United Kingdom (uk)
Print view this post

#5  Postby pelfdaddy » Sep 10, 2016 2:09 pm

Alec,

The seven or so years that I have been active on this forum have provided me with an education, not on "how to rattle off cheap shots against religious people", but on the scientific method, how scientific reasoning works, and the nature of logical and argumentative fallacy. Lengthy treatments of these concepts abound on this forum, as do links to articles and scientific journal entries.

This particular forum did not arise of out a knee-jerk, emotional response to irrationality by equality irrational amateurs. It is a lifeboat for genuine skeptical inquiry by those interested in intellectual honesty.

Bienvenido al bote salvavidas.
pelfdaddy

Male

United States (us)
Print view this post

#6  Postby aleCcowaN » Sep 10, 2016 2:49 pm

Thomas Eshuis wrote:What do you mean by 'epistomological hedonism'?

Alan B wrote:See this pdf.

I haven't read through it - it looks very philosophical.

pelfdaddy wrote:Alec,

The seven or so years that I have been active on this forum have provided me with an education, not on "how to rattle off cheap shots against religious people", but on the scientific method, how scientific reasoning works, and the nature of logical and argumentative fallacy. Lengthy treatments of these concepts abound on this forum, as do links to articles and scientific journal entries.

This particular forum did not arise of out a knee-jerk, emotional response to irrationality by equality irrational amateurs. It is a lifeboat for genuine skeptical inquiry by those interested in intellectual honesty.

Bienvenido al bote salvavidas.

Replies in English in this thread

A summary in English was provided as an aid for moderators and a courtesy for users in general. It was never intended to foster a debate "not in other languages" about what it might or mightn't say.
si razona el caballo, se acabó la equitacióN! césaR brutO
aleCcowaN

Name: Alec Cowan

Country: Argentina
Argentina (ar)
Print view this post

#7  Postby Saim » Sep 19, 2016 6:48 pm

Es que un foro solo tiene la calidad del conjunto de sus miembros. Es decir, si hay muchos foreros que no conocen conceptos básicos de lógica y razonamiento, las discusiones también estaran llenas de este tipo de argumentación defectuosa. Ahora bien, creo que en los foros de escepticismo la mediana de miembros con capacidad de pensamiento crítico y de reconocer falacias lógicas es mas alta que en la mayoría de páginas web. Si estos usuarios se dedican a señalar todo el razonamiento falaz que encuentren, sube el nivel intelectual del foro.

Dicho esto, no estaria mal recoger todas las falacias lógicas en un solo hilo para poder dirigir usuarios nuevos hacia él (y no a la Wikipedia por ejemplo). Yo no tengo ni el tiempo ni la motivación para hacerlo pero está claro que tú puedes abrir un hilo así si quieres, me parece muy buena idea.

Saludos
Saim

Male

Australia (au)
Print view this post

Return to Other Languages