Norsk

Non-English threads go here. For linguistics please click here instead.

Moderator: Senior Moderators

Re: Norsk

#21  Postby juːtoʊpiə » Jun 06, 2010 9:45 am

Jeg se. Jeg trodde at "ombestempt" var et* typo, og at du mente "om bestempt". Typos completely throw me, so I'm always on the lookout for a potential one :?

Også, kan du ikke breke "vil" å mener "will"?

*Er det rett at hvis det er ikke et specified noun, breke du et nueter form?
Religion has no place within schools just like facts have no place within religion- Superintendent Chalmers
Homophobia is gay :lay:
Image
juːtoʊpiə

Male

United Kingdom (uk)
Print view this post

Ads by Google

#22  Postby MysteryTupperware » Jun 06, 2010 6:57 pm

juːtoʊpiə wrote:Jeg se. Jeg trodde at "ombestempt" var et* typo, og at du mente "om bestempt". Typos completely throw me, so I'm always on the lookout for a potential one :?

"Jeg skjønner." Man bruker ikke det samme verbet på norsk ([å] se) i den sammenhengen. Når man sier "I see" for å uttrykke at man har forstått noe, oversettes det til 'Jeg skjønner', ikke "Jeg ser". ;)

juːtoʊpiə wrote:Også, kan du ikke breke "vil" å mener "will"?

Jo da, selvfølgelig, men det kommer helt an på hvilken sammenheng man sier det. I den situasjonen jeg brukte det ("Han ombestemte seg og vil bo under kjeller'n i stedet.") er 'vil' (inf. '[å] ville') det samme som '[to] want [something/someone]'. Skjønner? :)

juːtoʊpiə wrote:*Er det rett at hvis det er ikke et specified noun, breke du et nueter form?

Jeg er ikke sikker på hva du mener med det, men den riktige artikkelen før substantivet blir bestemt av hvordan man bøyer det og hvilket kjønn ordet er; hankjønn (en), hunkjønn (en/ei) eller intetkjønn (et). I dette tilfellet ('typo') blir den riktige artikkelen 'en', fordi det er et hankjønnsord og man ville ha bøyd det med -en endelse (en typo - typoen - typoer - typoene). Her er en nyttig lenke som kanskje forklarer det bedre enn jeg klarer: http://www.101languages.net/norwegian/grammar.html. Uansett, det er muligens lettere om du sier 'skrivefeil' i stedet for 'typo'. Begge orda betyr det samme, men det er kanskje enklere å bøye 'skrivefeil' enn 'typo'. :thumbup:

[Reveal] Spoiler: English translation
juːtoʊpiə wrote:Jeg se. Jeg trodde at "ombestempt" var et* typo, og at du mente "om bestempt". Typos completely throw me, so I'm always on the lookout for a potential one :?

"Jeg skjønner." You don't use the same Norwegian verb ([å] se >> [to] see) in that context. When you say "I see" to express that you have understood something, it translates to "Jeg skjønner", not "Jeg ser". ;)

juːtoʊpiə wrote:Også, kan du ikke breke "vil" å mener "will"?

Of course, but that depends on the context. In the situation I used it ("Han ombestemte seg og vil bo under kjeller'n i stedet." >> "He changed his mind and wants to live under the basement instead."), 'vil' is the same as '[to] want [something/someone].' You see? :)

juːtoʊpiə wrote:*Er det rett at hvis det er ikke et specified noun, breke du et nueter form?

I'm not sure what you meant by that, but the correct article used before the noun is decided by the inflection and gender of the word; masculine (en), feminine (en/ei), or neuter (et). In this case, the right article will be 'en', as the noun is masculine and inflected with the -en suffix (en typo - typoen - typoer - typoene). Here is a link that probably explains this better: http://www.101languages.net/norwegian/grammar.html. Anyway, it might be easier if you say 'skrivefeil' instead of 'typo'.** Both words have the same meaning, but it's probably easier to inflect 'skrivefeil' than 'typo'. :thumbup:

** 'Typo' is commonly used among the teenage population. You would be surprised by how many English words we use in otherwise Norwegian sentences.

I really suck at explaining things, sorry. Certain aspects about our language, I never think of them, since I grew up with it, so... :oops:
MysteryTupperware

Print view this post

#23  Postby juːtoʊpiə » Jun 06, 2010 7:41 pm

MysteryTupperware wrote:I really suck at explaining things, sorry. Certain aspects about our language, I never think of them, since I grew up with it, so... :oops:

Bjeller, si jeg! Store behåret bjeller! Den var en meget hjelpsom forklaring :nod: (takk for oversettelsen- det var mange ord at jeg ha aldri sett før :ill: )

Med artikkelene, jeg mente hva gjøre du når det er ikke noe substantiv? Liker "what was that?". Breker du interkjøn?

Mener "man" "du", da? Kan du breker "man" nå du vil, eller kan du bare breker det noen ganger?
Religion has no place within schools just like facts have no place within religion- Superintendent Chalmers
Image
juːtoʊpiə

Male

United Kingdom (uk)
Print view this post

#24  Postby MysteryTupperware » Jun 06, 2010 8:27 pm

juːtoʊpiə wrote:
Bjeller, si jeg! Store behåret bjeller! Den var en meget hjelpsom forklaring :nod: (takk for oversettelsen- det var mange ord at jeg ha aldri sett før :ill: )

:lol: Bare hyggelig! Og vokabularet kommer seg etterhvert, så ikke bekymre deg over at du ikke veit hva alle orda betyr. :)

juːtoʊpiə wrote:Med artikkelene, jeg mente hva gjøre du når det er ikke noe substantiv? Liker "what was that?". Breker du interkjøn?

... Jeg tror jeg har en av mine ekstremt blonde øyeblikk nå. Hva mener du? :?

juːtoʊpiə wrote:Mener "man" "du", da? Kan du breker "man" nå du vil, eller kan du bare breker det noen ganger?

Nei, man kan ikke bruke 'man' når som helst. Hvis man referer til bestemte personer osv., ville det jo være mest naturlig å bruke 'du/dere'. 'Man' brukes når det er snakk om folk generelt på like linje med når man bruker 'one' på engelsk.

Anbefaler forresten at du skjekker ut denne interaktive ordboka: http://www.tritrans.net/. Den oversetter mellon engelsk, spansk og norsk. ;)

juːtoʊpiə wrote:

:lol: You are welcome! And the vocabulary will get better eventually, so don't worry about not understanding all the words. :)

juːtoʊpiə wrote:Med artikkelene, jeg mente hva gjøre du når det er ikke noe substantiv? Liker "what was that?". Breker du interkjøn?

... I think I'm having one of my extreme blond moments right now. What are you talking about? :?

juːtoʊpiə wrote:Mener "man" "du", da? Kan du breker "man" nå du vil, eller kan du bare breker det noen ganger?

No, one can't use 'man' all the time. When referring to certain people etc., it would natural to use 'du/dere' (you), while 'man' is used when talking about people in general, similar to 'one' in English.

By the way, I recommend checking out this interactive dictionary: http://www.tritrans.net/. It translated words between English, Spanish, and Norwegian. ;)
MysteryTupperware

Print view this post

#25  Postby juːtoʊpiə » Jun 06, 2010 8:52 pm

MysteryTupperware wrote:

... Jeg tror jeg har en av mine ekstremt blonde øyeblikk nå. Hva mener du? :?

Okay, maybe I should speak in english. What article do you use if you aren't referring to a specific noun? So, if you wanted to say "what was that", would you have to say "hva var det", or "hva var den", or doesn't it matter? I have been using the neuter form, but is that right?
Anbefaler forresten at du skjekker ut denne interaktive ordboka: http://www.tritrans.net/. Den oversetter mellon engelsk, spansk og norsk. ;)

Det er hjelpsom... men hvorfor engelsk, spansk og norsk? Det er en rar forbindelse :scratch:

Andre spørre: når bruker du "noen" og når bruker du "noe"? Jeg vet at noe mener some/anything og at noen mener some/anyone når det er ikke noe substantiv, men jeg vet ikke hvordan man skulle bruke det når er en substantiv :?
Image
juːtoʊpiə

Male

United Kingdom (uk)
Print view this post

#26  Postby MysteryTupperware » Jun 06, 2010 9:55 pm

juːtoʊpiə wrote:
Okay, maybe I should speak in english. What article do you use if you aren't referring to a specific noun? So, if you wanted to say "what was that", would you have to say "hva var det", or "hva var den", or doesn't it matter? I have been using the neuter form, but is that right?

"What was that?" blir mest naturlig å oversette til "Hva var det?", ja. :nod:

juːtoʊpiə wrote:Det er hjelpsom... men hvorfor engelsk, spansk og norsk? Det er en rar forbindelse :scratch:

:lol: Veit ikke jeg vel, sikkert fordi spansk er et språk mange ønsker å lære seg eller noe sånt. Du trenger jo ikke bry deg om de spanke orda uansett, da. :P

juːtoʊpiə wrote:Andre spørre: når bruker du "noen" og når bruker du "noe"? Jeg vet at noe mener some/anything og at noen mener some/anyone når det er ikke noe substantiv, men jeg vet ikke hvordan man skulle bruke det når er en substantiv :?

Et annet spørsmål. 'Andre' blir brukt når det er flertall, 'et annet' når det er entall ("Andre spørsmål?" >> "([Do you have any] Other questions?") 'Spørsmål' er forøvrig substantivet, '(a) question', mens '(å) spørre' er verbet, det samme som '(to) ask' på engelsk. ("Å spørre et spørsmål" >> "To ask a question") ;)

Uansett, ang. spørsmålet ditt: det er egentlig litt vanskelig å si, for til og med jeg sliter med å bruke 'noe/noen' riktig. Tror det er noe slikt som at 'noe' brukes om ikke-levende ting, mens 'noen' brukes om levende ting, men det er alltids unntak til regelen. (Klassisk unntak:"Jeg har noen oppgaver jeg må gjøre." >> "I've got some tasks I need to do.") Som du allerede veit er ikke jeg verdens beste lærer, så jeg oppfordrer deg sterkt til å ta det som du syns er vanskeligst dersom og når du bestemmer deg for å eventuelt studere/bo i Norge. Innvandrere får for eksempel gratisk norskkurs (tror jeg), mens internasjonale studenter ved UiO (University of Oslo) får norsktimer ved skolen. Har du bestemt/tenkt over hva du vil gjøre i fht. studier og/eller eventuelt å bosette deg i Norge? :)

juːtoʊpiə wrote:Andre spørre: når bruker du "noen" og når bruker du "noe"? Jeg vet at noe mener some/anything og at noen mener some/anyone når det er ikke noe substantiv, men jeg vet ikke hvordan man skulle bruke det når er en substantiv :?

:lol: I don't know, probably because Spanish is a language many people wants to learn, or something like that.In any case, you don't have to pay attention to the Spanish words. :P

Et annet spørsmål. 'Andre' is used when it's plural, '(et) annet' when it's singular. ("Andre spørsmål" >> "[Do you have any] Other questions?") 'Spørsmål' is the noun '(a) question', while 'spørre' is the verb, the same as '(to) ask' in English. ("Å spørre et spørsmål. >> "To ask a question.") ;)

In any case, as for you question: that's sort of hard to say, actually, because even I have problems using 'noe/noen' correct. I think 'noe' is used for things (i.e. a stone, a spoon, a plate etc.), while 'noen' is used when we are talking about living organisms, or something along those lines. However, there are always exceptions to a rule. (Classical exception: "Jeg har noen oppgaver å gjøre" >> "I've got some tasks I need to do"). As you already know, I'm not the best teacher, so I strongly advice you to save the grammar and things you otherwise find most confusing to if and when decide to study/live in Norway. Immigrants, for an instant, gets free Norwegian courses (I think), while international students at UiO (University of Oslo) are offered Norwegian classes at the school. Have you decided/thought about what you want to do regarding living/studying in Norway? :)
MysteryTupperware

Print view this post

#27  Postby juːtoʊpiə » Jun 07, 2010 7:08 am

MysteryTupperware wrote:Uansett, ang. spørsmålet ditt: det er egentlig litt vanskelig å si, for til og med jeg sliter med å bruke 'noe/noen' riktig. Tror det er noe slikt som at 'noe' brukes om ikke-levende ting, mens 'noen' brukes om levende ting, men det er alltids unntak til regelen. (Klassisk unntak:"Jeg har noen oppgaver jeg må gjøre." >> "I've got some tasks I need to do.")

Fæn. Jeg hater unntak :argh:
Som du allerede veit er ikke jeg verdens beste lærer, så jeg oppfordrer deg sterkt til å ta det som du syns er vanskeligst dersom og når du bestemmer deg for å eventuelt studere/bo i Norge. Innvandrere får for eksempel gratisk norskkurs (tror jeg), mens internasjonale studenter ved UiO (University of Oslo) får norsktimer ved skolen. Har du bestemt/tenkt over hva du vil gjøre i fht. studier og/eller eventuelt å bosette deg i Norge? :)

Jeg vet ikke. NTNU gjør en et år norsk kurs før, men den ikke ha mange plasser. Jeg vet ikke om andre universitett- det er vanskelig å finne hva jeg behøver. Vet du hvordan den UiO kurs ville virke? Sikkert du ville ønske å lære norsk før du gjør kursen din? :scratch:

Uansett, jeg skal forsette se på :smile:
Image
juːtoʊpiə

Male

United Kingdom (uk)
Print view this post

Ads by Google

#28  Postby MysteryTupperware » Jun 07, 2010 2:13 pm

juːtoʊpiə wrote:
MysteryTupperware wrote:Uansett, ang. spørsmålet ditt: det er egentlig litt vanskelig å si, for til og med jeg sliter med å bruke 'noe/noen' riktig. Tror det er noe slikt som at 'noe' brukes om ikke-levende ting, mens 'noen' brukes om levende ting, men det er alltids unntak til regelen. (Klassisk unntak:"Jeg har noen oppgaver jeg må gjøre." >> "I've got some tasks I need to do.")

Fæn. Jeg hater unntak :argh:
Som du allerede veit er ikke jeg verdens beste lærer, så jeg oppfordrer deg sterkt til å ta det som du syns er vanskeligst dersom og når du bestemmer deg for å eventuelt studere/bo i Norge. Innvandrere får for eksempel gratisk norskkurs (tror jeg), mens internasjonale studenter ved UiO (University of Oslo) får norsktimer ved skolen. Har du bestemt/tenkt over hva du vil gjøre i fht. studier og/eller eventuelt å bosette deg i Norge? :)

Jeg vet ikke. NTNU gjør en et år norsk kurs før, men den ikke ha mange plasser. Jeg vet ikke om andre universitett- det er vanskelig å finne hva jeg behøver. Vet du hvordan den UiO kurs ville virke? Sikkert du ville ønske å lære norsk før du gjør kursen din? :scratch:

Uansett, jeg skal forsette se på :smile:

Jeg anbefaler UiO, har selv tenkt til å studere der etter jeg er ferdig med videregående skole. :D Skjekk ut denne siden, den forklarer det meste, skulle jeg tro: http://www.hf.uio.no/iln/studier/norskk ... index.html. Men det er jo litt av poenget med å være en internasjonal student i Norge; at du kan lære deg norsk mens du studerer her. :)
MysteryTupperware

Print view this post

#29  Postby akigr8 » Jun 07, 2010 3:12 pm

MysteryTupperware wrote:Jepp, det er ikke første gang. Var sammen med en fyr før jeg kom ut av skapet for et par år siden, og han gjorde akkurat det samme når jeg dumpa ham; trua med å ta sjølvmord hvis jeg ikke tok ham tilbake osv. Patetisk til tusen. Det er selvfølgelig en viss betryggelse at denne personen jeg sliter med nå, kun er en jeg "kjenner" via nettet og han bor i et annet land, så takk og lov at han ikke vil oppsøke meg personlig. (Forhåpentligvis.) :lol: Men det er vel ofte sånn, ja, at interesser endrer seg drastisk og ofte i ungdomsåra. Skal gå vgs om igjen fra høsten av. Gikk først kokke/servitørlinja i drøyt to år, men fant ut at det rett og slett ikke er noe for meg, jeg greier ikke å lage mat for fem øre, haha. Dessuten trivdes jeg ikke i det miljøet, jeg ble sjuk av alt stresset og maset til enhver tid, så endte med at jeg slutta. Skal over på allmenfag, og tror jeg er på rett vei nå. Veit fortsatt ikke 100& sikkert hva jeg vil utdanne meg til, men tiden vil vise, antar jeg. :)

:lol: Det har hendt med meg også, etter hun var med meg kom hun ut av skapet.
Plageren din er en klassisk internett plager,, han kommer aldri til å oppsøke deg.
Kokkeskole hadde absolutt ikke vært noe for meg, virker som en stress jobb, og de kokkene jeg "kjenner" er alkoholikere.
Allmennfag er et godt valg, etter endt vgs er det så utrolig mange veier du kan gå/studere. Kanskje du har funnet ut hva du vil bli når du er ferdig. Bruk http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso for å finne interessante jobber, og hvilken vei du må gå i studiene. Lykke til :)

MysteryTupperware wrote:Ja, jeg har et annet brukernavn her enn det han kjenner meg som, men problemet er jo at han kjenner igjen bildene mine, så jeg er egentlig litt redd for å legge ut bilder av meg nå. Brått er han her også, liksom, så for nå, inntil jeg tror kysten er klar, vil jeg bare holde en lav profil ang. bildene. Kanskje like greit, tror folk er lei av å se trynet mitt hele tiden. :P

Kan ikke bli lei av å se bilder av en vakker ung dame. :) ...den setningen høres kanskje litt creepy ut? :ask: :lol: Var ikke ment sånn.
BIldene ligger i en tråd som du bare kan se etter du har registrert deg i forumet, så han måtte ha funnet forumet først før han kunne se bildene. Men det er greit å holde lav profil hvis det føles tryggere for deg.
I once applied for a job as a mustard cutter.

But unfortunately I wasn’t quite good enough.
akigr8

Name: Kim

Country: No Reg
Print view this post

#30  Postby akigr8 » Jun 07, 2010 3:16 pm

MysteryTupperware wrote:
Jeg anbefaler UiO, har selv tenkt til å studere der etter jeg er ferdig med videregående skole. :D Sjekk ut denne siden, den forklarer det meste, skulle jeg tro: http://www.hf.uio.no/iln/studier/norskk ... index.html. Men det er jo litt av poenget med å være en internasjonal student i Norge; at du kan lære deg norsk mens du studerer her. :)

Husker en som var utvekslingsstudent da jeg gikk på vgs, etter tre måneder snakket han veldig bra norsk. Det går fort når du bruker språket daglig.

edit. skrivefeil
Last edited by akigr8 on Jun 07, 2010 5:40 pm, edited 1 time in total.

akigr8

Print view this post

#31  Postby juːtoʊpiə » Jun 07, 2010 5:34 pm

"Skjekk"... "poenget"... "månender"...

Dere bruker ord at er ikke i ordlisten :waah:
Image
juːtoʊpiə

Male

United Kingdom (uk)
Print view this post

#32  Postby akigr8 » Jun 07, 2010 5:38 pm

juːtoʊpiə wrote:"Skjekk"... "poenget"... "månender"...

Dere bruker ord at er ikke i ordlisten :waah:

skrivefeil/typos: Sjekk (check) poenget (the point) måneder (months)

akigr8

Print view this post

#33  Postby juːtoʊpiə » Jun 07, 2010 6:00 pm

MysteryTupperware wrote:Jeg anbefaler UiO, har selv tenkt til å studere der etter jeg er ferdig med videregående skole. :D Skjekk ut denne siden, den forklarer det meste, skulle jeg tro: http://www.hf.uio.no/iln/studier/norskk ... index.html. Men det er jo litt av poenget med å være en internasjonal student i Norge; at du kan lære deg norsk mens du studerer her. :)

Men hvis kurset ditt er i norsk, du ville ikke kunne studier meget god, ville du?
Image
juːtoʊpiə

Male

United Kingdom (uk)
Print view this post

#34  Postby MysteryTupperware » Jun 07, 2010 7:32 pm

akigr8 wrote:
:lol: Det har hendt med meg også, etter hun var med meg kom hun ut av skapet.
Plageren din er en klassisk internett plager,, han kommer aldri til å oppsøke deg.
Kokkeskole hadde absolutt ikke vært noe for meg, virker som en stress jobb, og de kokkene jeg "kjenner" er alkoholikere.
Allmennfag er et godt valg, etter endt vgs er det så utrolig mange veier du kan gå/studere. Kanskje du har funnet ut hva du vil bli når du er ferdig. Bruk http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso for å finne interessante jobber, og hvilken vei du må gå i studiene. Lykke til :)

Nei, seriøst? Kjipt. :lol: Jeg mente ikke at han var grunnen til at jeg kom ut av skapet eller at jeg kom ut av skapet rett etter jeg var sammen med ham, altså. Her snakker vi 3 år i mellom (fra da jeg gjorde det slutt med typen og da jeg kom ut av skapet). :o

De færreste takler kokkeskolen, faktisk, etter hva jeg har erfart. Hvert skoleår ender klassene opp halvparten så stor som den originalt var. Er mange som rett og slett ikke takler stresset og den til tider grelle behandlingen vi får av lærerne. Nå ja, glad jeg er ferdig med det der nå. FInner sikkert ut hva jeg vil drive med etter vgs. Har sett litt på lektorutdanning innen engelsk/norsk + samfunnsfag, historie eller religion og etikk. Er egentlig ganske interessert i alle fagene, så blir i så fall et vanskelig valg. Ja ja... :)

akigr8 wrote:
Kan ikke bli lei av å se bilder av en vakker ung dame. :) ...den setningen høres kanskje litt creepy ut? :ask: :lol: Var ikke ment sånn.
BIldene ligger i en tråd som du bare kan se etter du har registrert deg i forumet, så han måtte ha funnet forumet først før han kunne se bildene. Men det er greit å holde lav profil hvis det føles tryggere for deg.

Hehe, nei da, det tar jeg bare som et kompliment, så tusen takk. :grin: Kan forøvrig si det samme selv; man kan jo ikke bli lei av å se en vakker dame, selvom jeg selvfølgelig aldri anser meg selv i nevnt gruppe. Det ville vært litt merkelig, skulle tatt seg ut. :lol:

Å ja, visste ikke det, jeg! Hm, nå fikk jeg nesten lyst til å poste opp bilder igjen, men... tror forstatt jeg velger å avstå. Har lovet meg selv å holde en lavere profil, av flere grunner. Selvom jeg egentlig ikke tror jeg kommer til å greie det, men... det er lov å håpe! :smoke:

juːtoʊpiə wrote:
MysteryTupperware wrote:Jeg anbefaler UiO, har selv tenkt til å studere der etter jeg er ferdig med videregående skole. :D Skjekk ut denne siden, den forklarer det meste, skulle jeg tro: http://www.hf.uio.no/iln/studier/norskk ... index.html. Men det er jo litt av poenget med å være en internasjonal student i Norge; at du kan lære deg norsk mens du studerer her. :)

Men hvis kurset ditt er i norsk, du ville ikke kunne studier meget god, ville du?

... :? :shifty:
MysteryTupperware

Print view this post

#35  Postby akigr8 » Jun 08, 2010 7:19 am

MysteryTupperware wrote:Nei, seriøst? Kjipt. :lol: Jeg mente ikke at han var grunnen til at jeg kom ut av skapet eller at jeg kom ut av skapet rett etter jeg var sammen med ham, altså. Her snakker vi 3 år i mellom (fra da jeg gjorde det slutt med typen og da jeg kom ut av skapet). :o

De færreste takler kokkeskolen, faktisk, etter hva jeg har erfart. Hvert skoleår ender klassene opp halvparten så stor som den originalt var. Er mange som rett og slett ikke takler stresset og den til tider grelle behandlingen vi får av lærerne. Nå ja, glad jeg er ferdig med det der nå. FInner sikkert ut hva jeg vil drive med etter vgs. Har sett litt på lektorutdanning innen engelsk/norsk + samfunnsfag, historie eller religion og etikk. Er egentlig ganske interessert i alle fagene, så blir i så fall et vanskelig valg. Ja ja... :)

Seriøst. Et år etter hun var med meg fikk jeg høre at hun hadde funnet seg ei på nærmere 50, hun var 24. Etter som jeg har forstått det så var hun på nesten 50 mer som en sugar mama. Senere startet eksen med pillemisbruk og mye annet tull. Ikke pga meg, håper jeg. :whistle: :lol:

Samfunnsfag og historie var favorittfagene på skole, og engelsk for det var et enkelt fag å få god karakter i. Lærere gjør en veldig viktig jobb i samfunnet, så her er til deg så vil bli lærer :cheers:
MysteryTupperware wrote:Å ja, visste ikke det, jeg! Hm, nå fikk jeg nesten lyst til å poste opp bilder igjen, men... tror forstatt jeg velger å avstå. Har lovet meg selv å holde en lavere profil, av flere grunner. Selvom jeg egentlig ikke tror jeg kommer til å greie det, men... det er lov å håpe! :smoke:

Ja, det var ikke lenge du klarte å holde lav profil! :lol: Gode bilder av deg, og søsteren din :cheers:

Fin solseng :shifty:

akigr8

Print view this post

Ads by Google

#36  Postby MysteryTupperware » Jun 08, 2010 10:50 am

akigr8 wrote:Seriøst. Et år etter hun var med meg fikk jeg høre at hun hadde funnet seg ei på nærmere 50, hun var 24. Etter som jeg har forstått det så var hun på nesten 50 mer som en sugar mama. Senere startet eksen med pillemisbruk og mye annet tull. Ikke pga meg, håper jeg. :whistle: :lol:

50?! Pillemisbruk? :shocked2: Oi oi... hehe, ja ja, jeg tror nok ikke det er pga. deg, da! Men glad ikke du tydde til pillemisbruk eller noe annet tvilsomt, da. Ikke at det er bra hun havna på kjøret heller, men... ja, det er bra du er oppegående. :grin:

akigr8 wrote:Samfunnsfag og historie var favorittfagene på skole, og engelsk for det var et enkelt fag å få god karakter i. Lærere gjør en veldig viktig jobb i samfunnet, så her er til deg så vil bli lærer :cheers:

Samme her, bortsett i fra at jeg tydeligvis alltid ligger på en 4 i engelsk, men det er mest pga. at uttalen min er noe tvilsom. Har mest med frykt for å dumme meg ut, tror jeg, at jeg ikke vil si noe feil eller noe sånt, også ender jeg med å drite meg ut igjennom hele opplegget fordi jeg ikke greier å preke ordentlig engelsk en gang. Jeg høres så... norsk ut når jeg preker engelsk. :lol: Nå ja, uansett: :cheers:

akigr8 wrote:
Ja, det var ikke lenge du klarte å holde lav profil! :lol: Gode bilder av deg, og søsteren din :cheers:

Ja, jeg veit, jeg er og blir en camwhore. Så fort jeg veit det er klart, popper jeg fram igjen. Det er litt trist. :rofl: Og jeg veit, søstra mi er så pen. :grin: Ikke noe feil ment med det, altså, jeg har ikke et unormalt forhold til henne, det er bare det at jeg ikke kommer over hvor pene søskna mine er. Jeg blir ofte kalt "restepus" fordi jeg er en god miks av mine foreldrers dårlige gener, haha. :lol:

akigr8 wrote:Fin solseng :shifty:

Jeg veit. Kjøpt'n på tilbud på Jysk tror jeg. :smoke:
MysteryTupperware

Print view this post

#37  Postby juːtoʊpiə » Jun 08, 2010 2:17 pm

... jeg ha prøvde til å leser hva dere se, men jeg kan ikke. Jeg føler meg dum :(

Også, jeg se på at du leser "veit" mye. Betyr det "vet", og noe andre?
Image
juːtoʊpiə

Male

United Kingdom (uk)
Print view this post

#38  Postby MysteryTupperware » Jun 08, 2010 4:16 pm

juːtoʊpiə wrote:... jeg ha prøvde til å leser hva dere se, men jeg kan ikke. Jeg føler meg dum :(

Også, jeg se på at du leser "veit" mye. Betyr det "vet", og noe andre?

Aw, ikke føl deg dum! Du kan jo ikke språket så forferdelig godt, og jeg er heller ikke mye til hjelp, tror jeg, så du har ingen forutsetninger for å forstå alt. Det har ingenting med dumhet å gjøre. :)

Jepp, begge orda betyr det samme, "veit" er bare en dialektvariant av "vet". De fleste bokmålord har en dialektform/versjon, noen ganger veldig lik og andre ganger helt forskjellig, men det varierer etter hvor i landet du er. :P

Aw, don't feel stupid! You just don't know the language all that well, and I don't think I'm very helpful either, so you wouldn't understand everything. Which got nothing to do with being stupid. :)

Yes, both words have the same meaning, "veit" is simply a dialect variant of "vet". Most words in bokmål have a dialect form/version, sometimes very similar, other times completely different, but that depends on where in the country you are. :P
MysteryTupperware

Print view this post

#39  Postby MysteryTupperware » Jun 11, 2010 10:21 am

Beklager for dobbelposting, men har dere sett dette: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10008625? :o
MysteryTupperware

Print view this post

#40  Postby akigr8 » Jun 11, 2010 3:39 pm

MysteryTupperware wrote:Beklager for dobbelposting, men har dere sett dette: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10008625? :o

:crazy:
Er det noen som tenker kristendom når de ser på det norske flagget? Ikke jeg ihvertfall, jeg ser et fint mønster med nydelige farger.

Image

for et nydelig flagg :roll:

akigr8

Print view this post

PreviousNext

Return to Other Languages