Talar ni sverige?

Non-English threads go here. For linguistics please click here instead.

Moderator: Senior Moderators

Re: Talar ni sverige?

#21  Postby Ickypedia » Jul 26, 2010 12:46 pm

Hugin wrote:
Ickypedia wrote:Jag tycker att MedGen skriver mycket bra till att bara ha lärt i en vecka! :) Rett gjärne på min svenska också ;P är inte lätt att erindre alle forskäll mellom norska ock svenska.

Bor du nära gränsen? Eller träffar du svenskar i största allmänhet?

Nej, jag träffar inte ofte svenskar, och jag kommer från vest-norge.
Ickypedia

Name: Eirik
Male

Country: Norway
Norway (no)
Print view this post

Ads by Google

#22  Postby Marie » Dec 07, 2010 11:26 am

Jag är en av dom finländare som har accepterat att jag älskar Sverige, och jag skulle vilja flytta till Stockholm i framtiden. :) De skulle vara roligt att diskutera på svenska ibland. Jag vill lära mig att tala svenska bättre (mycket bättre!), eftersom jag vill studera vid Uppsala universitet eller Stockholm universitet som utbytesstudent (är det vad det kallas?) nästa höst eller våren efter.
"The Americans have need of the telephone, but we do not. We have plenty of messenger boys." - Sir William Preece, chief engineer of the British Post Office, 1876.
Marie

Female

Finland (fi)
Print view this post

#23  Postby NilsGLindgren » Dec 07, 2010 11:38 am

Ett sorgligt faktum att de nodiska språken (svenska danska och norska, i varje fall) glider från varandra så att förståelsen mellan oss försämras. Fan ta Gustav Vasa! :paranoid:
H.L. Menken: "Puritanism - the haunting fear that someone, somewhere, may be happy."
NilsGLindgren

Name: Nyarla Thotep

Country: Sweden
Sweden (se)
Print view this post

#24  Postby Varangian » Dec 07, 2010 11:54 am

NilsGLindgren wrote:Ett sorgligt faktum att de nodiska språken (svenska danska och norska, i varje fall) glider från varandra så att förståelsen mellan oss försämras. Fan ta Gustav Vasa! :paranoid:

Det är väl snarare så att den talade danskan glider ifrån svenskan och norskan; det påstås ju att danskan har blivit sämre artikulerad på senare år.
Image

"Bunch together a group of people deliberately chosen for strong religious feelings,
and you have a practical guarantee of dark morbidities." - H.P. Lovecraft
Varangian
RS Donator

Name: Björn
Male

Sweden (se)
Print view this post

#25  Postby NilsGLindgren » Dec 07, 2010 11:59 am

Danska är utan tvekan bland de mest illa artikulerade språken som finns, även om jag tycker chilensk spanska klår det mesta - det finns INGEN bokstav en chilenare inte kan läspa på ...
H.L. Menken: "Puritanism - the haunting fear that someone, somewhere, may be happy."
NilsGLindgren

Sweden (se)
Print view this post

#26  Postby Marie » Dec 07, 2010 12:38 pm

Jag tycker att titta Wallander filmer. Det finns några danskar i filmerna ibland, och jag kan säga att jag förstår ingenting de säger. :( Jag förstår inte norska så bra heller (ok, eller svenska... :( ), men danska skrämmer mig. :D
"The Americans have need of the telephone, but we do not. We have plenty of messenger boys." - Sir William Preece, chief engineer of the British Post Office, 1876.
Marie

Female

Finland (fi)
Print view this post

#27  Postby NilsGLindgren » Dec 07, 2010 12:42 pm

De få gånger jag sett Wallander filmerna (dvs de svenska filmerna) har jag varit grymt irriterad på att i stort sett alla utom möjligen någon byfåne pratat rikssvenska - Ystad ligger i SKåne och har åtminstonen tidigare haft en egen klart igenkännbar dialekt (jag gick i gymnasiet i Ystad för 100 miljoner år sedan).
NilsGLindgren

Sweden (se)
Print view this post

Ads by Google

#28  Postby Marie » Dec 07, 2010 1:03 pm

NilsGLindgren wrote:De få gånger jag sett Wallander filmerna (dvs de svenska filmerna) har jag varit grymt irriterad på att i stort sett alla utom möjligen någon byfåne pratat rikssvenska - Ystad ligger i SKåne och har åtminstonen tidigare haft en egen klart igenkännbar dialekt (jag gick i gymnasiet i Ystad för 100 miljoner år sedan).

Min uppfattning är att det finns bara svenska Wallander filmerna. ;) Jag vet att de borde prata ... hmmm, hur säger man "Skånean"? Men jag är glad när de talar rikssvenska - det är lättare för mig att förstå (lättare än finlandssvenska faktiskt)! :D
Marie

Female

Finland (fi)
Print view this post

#29  Postby NilsGLindgren » Dec 07, 2010 1:50 pm

Det finns engelska Wallanderfilmer, med Kenneth Branagh i huvudrollen.
Dialekten i Skåne kallas skånska.
FInlandssvenska får folk i min generation att tänka på mumintrollen, kanske de yngre associerar till Mark Levengood ...
NilsGLindgren

Sweden (se)
Print view this post

#30  Postby borealis » Jan 14, 2011 9:05 pm

Hej MedGen, hur står det till?
Har du lärt dig mer svenska? :popcorn:
"The true mystery of the world is the visible, not the invisible."
Oscar Wilde
borealis